sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

MY DIET


Pyrin syömään mahdollisimman terveellisesti. Terveellinen ruoka ja muutenkin terveelliset elämantavat ovat lähellä sydäntäni. Varsinkin raskauden ja synnytyksen jälkeen olen kiinnittänyt ruokailuun ja liikuntaan erityistä huomiota. Meillä kuitenkin on vain tämä yksi keho, joten sitä pitää kunnioittaa ja hoitaa hyvin, jotta se jaksaa mahdollisimman pitkään. 

En syö minkään tarkan dieetin mukaan. Syön mitä milloinkin tekee mieli. Pyrin kuitenkin noudattamaan niin sanottua 80/20 ruokavaliota. Tämä tarkoittaa, että 80% ruokavaliosta pitäisi koostua emäksisistä aineista ja vain 20% happamista. Mitä emäksisempi keho on, sitä parempi. Liian hapan elimistö johtaa terveysongelmiin ja kehon toimintakyky heikkenee. Syömäsi raaka-aineet tuottavat palaessaan elimistössä joko happamia, emäksisiä tai neutraaleja palamistuotteita. Kehon neutraali ph on 7 ja riippuen siitä mitä syöt, ph menee emäksisempään tai happamampaan suuntaan. Suosin siis omassa ruokavaliossani mahdollisimman paljon emäksisiä ruoka-aineita ja vältän happamia. 

Erityisesti näitä emäksisiä raaka-aineita käytän päivittäin: 
- parsakaali ja kukkakaali
- pinaatti ja lehtikaali
- avocado
- kesäkurpitsa
- kurkku 
- sitruuna
- hedelmät (kiivi, omena, banaani, päärynä)
- marjat
- taateli ja viikuna
- manteli
- oliiviöljy
- inkivääri

Esimerkkejä paljon käytetyistä, mutta happamista raaka-aineista:
- liha
- kana
- kananmuna
- maitotuotteet
- juusto
- viljat (eritysesti vaaleat)
- suklaa, karkit
- suolatut pähkinät
- limut
En pysty heti herättyäni syömään aamupalaa. Tarvitsen tunnin tai kaksi ennen kuin kroppani "herää" ja minulla tulee nälkä. Yleensä aloitankin aamut juomalla runsaasti vettä sekä lasillisen sitruunavettä. Kehon nesteytys on tärkeää aloittaa nimenomaan aamulla, sillä yön aikana hengitys ja hikoilu poistavat nestettä kehosta. Monet aloittavat päivän kupillisella kahvia, joka entisestään kuivattaa kehoa. Sitruunamehua voi juoda milloin vaan, mutta parhaimmat terveyshyödyt siitä saa aamulla tyhjään vatsaan nautittuna. Myös ihan tavallista vettä kannattaa juoda mahdollisimman paljon pitkin päivää.
Varsinainen aamupalani on yleensä soijajogurttia tuoreilla marjoilla tai tumma moniviljaleipä kasviksilla. Jogurtin sekaan heitän myös yleensä jotain superfoodia, esim. kuvassa olevia goji-marjoja, chia-siemeniä tai siitepölyä. Ja sitten sitä kahvia!! Kahvi on minulle ihan must ja sitä menee monta kuppia päivässä. Kiitos ihanan Nespresso-koneemme, saan joka päivä nauttia herkullisia ja helppoja erikoiskahveja! 
Lounaaksi salaatti on enemmän sääntö kuin poikkeus. Salaattiin tulee mitä milloinkin kaapissa on. Paljon käytän rucolaa ja pinaattia salaattipohjana. Kevään uusin juttu minun salaateissa on kevätsipuli, joka antaa kivan lisämaun. Tykkään myös erilaisista siemenistä ja pähkinöistä salaateissa. Salaatinkastikkeena toimii oliiviöljy.
Välipalana vihersmoothie on hyvä. Se on nopea ja helppo tehdä. Jos makeanhammasta kolottaa napsin taateleita. Pehmeät, makeat taatelit ovat niin hyviä! Ihan herkkua sellaisenaan tai esimerkiksi kahvin kanssa. NAM! …täytyy kyllä myöntää, ettei taateleillakaan ihan aina herkkuhimoja kaadeta :D Irtokarkit on pahin viholliseni makeanhimon iskiessä.
Päivälliseksi kanaa tai kalaa. Kala on ehdottomasti minun herkku ja pyrin syömään kalaa ainakin kolme kertaa viikossa. Tykkään myös lihasta, mutta sitä tulee syötyä harvemmin. Kalan kaverina suosin brokkolia, pinaattia, kvinoaa, avocadoa mitä milloinkin.

Täytyy myöntää, että olen jollain tasolla hurahtanut superfoodeihin ja muihin terveysjuttuihin. Mutta hyvä vaan! Kun syö terveellisiä ja hyviä raaka-aineita, olo on yksinkertaisesti parempi. Hyvästä ravinnosta saa paljon energiaa. Jaksaa sitten hyvin juosta vilkkaan 11 kuukautisen perässä ;) 




------------------------

I try to eat as healthy as possible. Ever since I got pregnant and gave birth, I have given extra attention to my diet. Of course I still eat whatever I want, but I try to focus on the so called 80/20 diet. This means that 80% of your diet should be based on alkaline and 20% of acid -foods. Our body`s natural ph is 7 and the ph varies depending on the food you eat. The more alkaline (ph more that 7) your body is the better. I try to favour alkaline foods in my diet as much as possible. My favourite high alkaline ingredients are spinach, broccoli, cucumber, kale, arugula, avocado, zucchini, olive oil, fruits, berries, lemon, date and ginger. These ingredients I use on a daily basis. The most common acid ingredients that you should avoid are: meat, dairy products such as cheese and yogurt, chocolates, sodas and salted nuts. 

I can not eat breakfast immediately when I wake up, so I just drink some water. It is important to drink water in the mornings because your body loses lots of fluids during the night. I also drink lemon water on top of that, because of its Vitamin C and high ph level. Coffee should not be drunk first in the morning because it dehydrates your body even more. 
My breakfast is usually soy yogurt with fresh berries or a slice of rye bread with vegetables. Also I like to add some super foods such as goji berries or chia seeds into my yogurt. And then I NEED the coffee. I usually drink multiple cups of coffee, thanks to our amazing Nespresso machine. It makes wonderful coffee.
Salad as a lunch is more of a rule than an exception for me. I absolutely love green salads. Usually I use spinach and arugula as a base and then add whatever we have in the fridge. I also like different seeds and nuts in my salads.
A green smoothie is a great and healthy snack. If I`m craving for something sweet I eat dates. They taste so delicious, especially with coffee. 
For dinner I usually eat chicken or fish. I prefer fish and I try to eat it at least three times a week. Broccoli, spinach, avocado or something else green aside. 

I have to admit that I have infatuated about super foods and other healthy stuff. But it is only good! When I eat healthy foods and good ingredients I feel much more energetic. Through a healthy lifestyle I have the much needed extra energy for running after our super lively 11-month-old daughter ;)






















17 kommenttia:

  1. Näyttää kyllä herkulliselta! Onko tuo sitruunamehu pelkkää puristettua sitruunaa? Eikö se ole vähän kirpeää? ��

    -Eea

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, ihan suoraan sitruunasta puristettua. On se vähän kirpeää, mutta makuun tottuu :)

      Poista
  2. Noudatatko sitten muuten arjessa maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota? Millä tavalla herkuttelet?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla ei ole mitään allergioita, joten pystyn syömään vapaasti mitä haluan. Ja syönkin! Mutta gluteenittomia ja maidottomia juttuja suosin :)

      Poista
    2. Ja tottakai myös herkuttelen! Rakastan irtokarkkeja, leivonnaisia ja melkeempä mitä vaan makeaa :D Kerran viikossa saa herkutella ;)

      Poista
  3. Kiva postaus! Olenkin pitkään miettinyt mikä on upean vartalosi ja kauniin ihosi salaisuus ja se taitaakin olla terveellinen ruokavalio. Tästä sain hyviä ideoita itsellekin :) Mikä on sun lemppari roskaruoka? vai syötkö koskaan roskaruokaa? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista :) Ruokavaliolla on suuri merkitys vartaloon ja ihoon. Mielestäni suurempi kuin liikunnalla! Tietysti terveellinen ruokavalio yhdistettynä liikuntaan on paras vaihtoehto!

      Poista
  4. Näyttää hyvältä ja suosin pitkälti samoja raaka-aineita! Tosi inspiroiva juttu, ruokajutut ovat aina kivoja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiva kun tykkäät! Terveellisiin ja hyviin superfoodeihin on hyvä hurahtaa ;)

      Poista
  5. Eikö munuaiset tasoita elimistön PH:n automaattisesti? ...kyllä sun pitäis saada enemmän proteiinia :O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, mutta hyvät ruokavalinnat kohottavat kehon normaalia ph.ta yli 7. :) ja kyllä saan tarpeeksi proteiinia, pidän siitä huolen :)

      Poista
  6. Mitkä on sun parhaat reseptit pinaatin käyttöön? Tykkään itse siitä ihan älyttömän paljon, mutta tuntuu että ruokia, joihin sitä käytetään on todella vähän. Olisi mukava kuulla jos sinulla on jakaa jotain vinkkejä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pinaatti on munkin mielestä todella herkullista. Käytän pinaattia smootheissa, omeleteissa, salaateissa sekä ihan vaan muhennoksena esim. lohen kanssa. Muhennoksen maustan sitruunamehulla, suolalla ja pippurilla - toimii :) Kannattaa aina käyttää tuoretta pinaattia. Se maistuu paljon paremmalle.

      Poista
  7. Voi että alkoi tekee mieli kaikkea vihreää ja terveellistä! Kuvat näytti niin herkullisilta. Toivottavasti hurahdan ;) Sitruunavettä on kokeiltava, ehdottomasti!

    VastaaPoista
  8. Mikä teidän Nespresson kahvikone on nimeltään?

    VastaaPoista

Bloglovin

Metti Forssell